H ιστορία με τον ασφαλιστικό χώρο ,ξεκίνησε όταν ήθελα να αλλάξω εταιρεία από τη πολυεθνική που εργαζόμουν ως μισθωτός .Ετσι για πρώτη φορά ξεκίνησα με την άδεια του ασφαλιστικού συμβούλου και άρχισα να συνεργάζομαι με τη Generali Life.Δύο χρόνια μετά απέκτησα την άδεια του ασφαλιστικού πράκτορα (τότε δεν δίναμε εξετάσεις ,αλλά αρκούσε το πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε συνδυασμό με τα δύο χρόνια εμπειρίας).Τα χρόνια εκείνα υπήρξε και μία προσπάθεια συνεργασίας και συνεταιρισμού ,η οποία όμως δε μακροημέρευσε και έτσι στη συνέχεια υπήρξε απόσχιση και ατομική προσπάθεια . Επαληθεύθηκε έτσι για άλλη μια φορά ,ότι ο καλύτερος συνεταιρισμός είναι αυτός του μονού αριθμού και αυτός κάτω του τρία. Στη τρέχουσα δεκαετία ιδρύθηκε το νομικό πρόσωπο,στου οποίου η άδεια του μεσίτη ασφαλίσεων δόθηκε λόγω προύπάρχουσας αποκτησής της απο το φυσικό πρόσωπο που ειναι και διαχειριστής και έκτοτε το σχήμα λειτουργεί ,πορεύεται και αναπτύσσεται με αυτή τη μορφή.
Σε κείνες τις εποχές ,τα πράγματα ήταν πιο εύκολα. Δυστυχώς όχι για μένα που θεωρούσα υποτιμητικό να λειτουργώ όπως όλοι οι διαμεσολαβούντες στο χώρο ,δηλαδή να <κάνω ξεκάθαρο στο κάθε δυνητικό πελάτη ότι θέλω να τον ασφαλίσω>. Είχα κυρίως την άποψη ότι αφού ξέρουνε τι κάνω θα έρθουν να ασφαλιστούν από μόνοι τους. Αμ δε. Η ασφάλιση ως γνωστόν ,ειδικά στην Ελλάδα ,πουλιέται δεν αγοράζεται. Δεν ήθελα βλέπετε να παρομοιαστώ σαν αυτούς που σηκώνανε τηλέφωνα και ενοχλούσανε το πελάτη μέχρι αυτός να ασφαλιστεί ,προκειμένου να ησυχάσει από τις ενοχλήσεις τους. Τώρα βέβαια τι είδους ασφάλιση αποκτούσε ο πελάτης ,αυτό ήταν ένα άλλο θέμα. Συνήθως ασφαλιστήριο συμβόλαιο είχε αλλά ασφαλισμένος δεν ήταν ,τουλάχιστον σε σχέση με του τι προσέφερε ο ανταγωνισμός .Τα συμβόλαια που άλλα λέγανε και άλλα νόμιζε ο πελάτης ,ήταν χιλιάδες. Το πρόβλημα ουσιαστικά προερχόταν από της αποκλειστικής συνεργασίας διαμεσολαβούντες και όχι τόσο από τα ελεύθερα δίκτυα. Εν πάση περιπτώσει τα τελευταία χρόνια θεωρώ πολύ φυσιολογικό να ξεκαθαρίζω τη διαφορετικότητα της ιδιότητας μας ,ώστε να είναι πολύ λογικό να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα ο πελάτης στην ασφάλιση του μέσω ημών και να την αποδέχεται ως τέτοια.
Ετσι λοιπόν τα χρόνια που ήταν εύκολα εγώ τα έκανα δύσκολα και τώρα στα δύσκολα ,εγώ τα κάνω <εύκολα>.
-Η ασφαλιστική αγορά έχει προοπτικές σήμερα;
Φυσικά και έχει .Αρκεί να πειστεί ο καταναλωτής να ενημερωθεί σωστά και να ψάξει τον επαγγελματία ,ώστε να του δοθούν οι αρμόζουσες λύσεις στα ασφαλιστικά του προβλήματα και ανάγκες .Αρκεί να πειστούν οι εταιρείες ,κάποιες όχι όλες ,ότι σε ένα τόσο ευαίσθητο επαγγελματικό χώρο ,δε μπορούν να υιοθετούν παγκόσμιες πρωτοτυπίες εκ του πονηρού ,που πειραματιζόμενες ,να προσβλέπουν σε ανάπτυξη ,με στρεβλό τρόπο (υπάρχει και η μπούμερανγκ εκδοχή),όταν τέτοιοι μέθοδοι δεν εφαρμόζονται ούτε στη μητέρα της ασφάλισης που είναι η Αγγλια !!Αρκεί να πειστούν επίσης και οι κακώς εννοούμενοι διαμεσολαβούντες ,ότι δεν υπάρχει περιθώριο για όσους δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως επαγγελματίες.
-Η διαμεσολάβηση, την οποία και εκπροσωπείτε έχει τις ίδιες προοπτικές με την ασφαλιστική αγορά, να αναπτυχθεί;
Η ταπεινή μου και προσωπική μου άποψη είναι ,ότι η ανάπτυξη στην ασφαλιστική αγορά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιδιότητα του μεσίτη ασφαλίσεων .Αν βέβαια αναπτυχθούν εν ευθέτω χρόνο και οι κατάλληλες συνεργασίες με τις ασφαλιστικές εταιρείες ,δηλαδή όταν προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί από τους μεσίτες ,τιμολογηθούν στις ασφαλιστικές και πουλιούνται στην αγορά .Αν δεν υπάρξει ανταπόκριση σε αυτό από την ελληνική αγορά ,τότε υπάρχει και η αγορά του εξωτερικού .Οπως και να έχει η διαμεσολάβηση με την ιδιότητα του μεσίτη έχει δυναμική και κατά συνέπεια δυνατότητες ανάπτυξης.
-Ο κλάδος της διαμεσολάβησης πάσχει;
Απόλυτα!! Δεν έχω την αίσθηση ότι τηρείται κάποιος κώδικας δεοντολογίας .Το κακό βέβαια ξεκίνησε ,απ’ ό,τι διαβάζω ,ήδη από τη δεκαετία του ’70, όταν οι ασφαλιστικές στο παροξυσμό της ανάπτυξης τους δεχόντουσαν συνεργασίες με τον οποιοδήποτε και έτσι πέρασε στο κάθε έναν η εντύπωση ότι κουτσοί στραβοί όλοι στον άγιο παντελεήμονα ,δηλαδή στις ασφαλιστικές εταιρείες μπορούσαν να βρούν δουλειά. Κακά τα ψέμματα,ο κλάδος της διαμεσολάβησης πάσχει σε μεγάλο ποσοστό διότι αρκετές ασφαλιστικές αναθρέψανε αυτή την επιλογή και απ’ ό,τι βλέπω ακόμη συμβαίνει ,τουλάχιστον σε ένα ποσοστό ,από κάποιες ασφαλιστικές ,αν κρίνω από τις μετακινήσεις των δικτύων.
-Ποιο θεωρείται ως το μεγαλύτερο έλλειμμα που διακρίνει τον κλάδο;
Τον επαγγελματισμό με τη σύγχρονή του μορφή.
-Τι θα προτείνατε σε κάποιο συνάδελφο σας, να ακολουθεί ως πρακτική και ως συμπεριφορά;
Επιμόρφωση ,ψάξιμο της αγοράς ως προς το που κρύβεται το σωστό και το λάθος σε σχέση με την έννοια του επαγγελματισμού πάντοτε ,πειθαρχία ,τήρηση κώδικα δεοντολογίας ,εντιμότητα στις συναλλακτικές σχέσεις ,προσοχή στις λεπτές ισορροπίες και περισσότερη αγωνία για το μέλλον του κλάδου ώστε να δεσμευτεί με τη συνείδηση του για προηγμένες, ριζοσπαστικές ,έντιμες και ομαδικές εξελίξεις.
΄
-Στις ασφαλιστικές εταιρείες τι θα προτείνατε;
Για όσες ενδιαφέρονται πραγματικά να παραμείνουν στην αγορά και υγιείς ,να βοηθήσουν και να εργαστούν με γνώμονα την εποικοδομητική σχέση με τους επαγγελματίες διαμεσολαβούντες και κατ’ επέκταση τη σχέση τους με το καταναλωτή.
-Ποιο είναι κομβικό σημείο για την πώληση ενός συμβολαίου ζωής και υγείας;
Αν είναι ζωής να γίνεται απόλυτα ξεκάθαρο μέχρι που μπορεί να φτάσει η προσδοκία του πελάτη σε σχέση με τις οικονομικές απολαβές του από αυτό το συμβόλαιο.
Αν είναι υγείας (νοσοκομειακό) να γίνεται ξεκάθαρο αν το συνολικό κεφάλαιο εξόδων ,αφορά το κάθε έτος ή τη κάθε νοσηλεία ,ποιο είναι το τυχόν ποσόν απαλλαγής και το τυχόν ποσοστό συμμετοχής του πελάτη ,ποια είναι η θέση νοσηλείας ,αν συμπεριλαμβάνεται κάποιο check up ,ποιές είναι οι αμοιβές των γιατρών ,αν είναι ισόβιο και πως το εννοούμε αυτό ,αν καλύπτεται το ΦΠΑ της νοσηλείας και τι επιδόματα υπάρχουν αν δεν προσκομιστούν έξοδα νοσηλείας σε περίπτωση νοσοκομειακής περίθαλψης.
-Η εταιρεία σας σε ποιους τομείς εξειδικεύεται και σε τι διαφέρει στην αγορά;
Θα έλεγα περισσότερο ότι μας απασχολεί ο κλάδος υγείας ,ο κλάδος πυρός και ο κλάδος αστικής ευθύνης .Αυτό δε σημαίνει ότι δεν ασχολούμαστε και με την υποχρεωτική ασφάλιση που είναι ο κλάδος χερσαίων οχημάτων ,κάτι που έρχεται αυτό τον καιρό πιο έντονα από τις συστάσεις των πελατών μας.
Η διαφοροποίηση μας έγκειται στο ότι εκπαιδεύουμε το πελάτη να καταλάβει στο πώς λειτουργεί ο θεσμός ,άρα αναπτύσσεται ισχυρότερη προσωπική σχέση ,άρα και εμπιστοσύνη.
-Αυτή είναι η διαφορά σας από τον ανταγωνισμό;
Η πεποίθηση μου είναι ότι σε μία κλίμακα βαθμολόγησης του επαγγελματισμού του καθενός μας σε αυτή την αγορά ,εμείς λογικά είμαστε στις ψηλότερες βαθμίδες .Αυτή θεωρώ ως διαφορά μας από τον ανταγωνισμό.
-Δίνετε κάποιο ιδιαίτερο προϊόν στην αγορά; Διεκδικείτε κάποια εξειδίκευση;
Οι συνθήκες στην Ελλάδα ,ειδικά αυτή τη περίοδο ,δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια για μερίδια αγοράς που να μπορούν να καλύψουν ικανοποιητικά κάποια εξειδίκευση ,ειδικά όταν κάποιοι ήδη έχουν ένα μερίδιο που συρρικνώνεται και τους καθιστά την επιβίωση τους μέσω της εξειδίκευσης δυσκολότερη.
-Πώς κατανέμεται η παραγωγής σας;
Ο κλάδος ζωής και υγείας καλύπτει το 53% ,ο κλάδος αυτοκινήτου έχει το μη ευκαταφρόνητο ποσοστό του 25% ,ο κλάδος πυρός είναι στο 15% και όλα τα υπόλοιπα στο 7%.(στοιχεία του 2011).
-Με ποιες ασφαλιστικές εταιρείες συνεργάζεστε και με ποια κριτήρια τις επιλέγετε;
Αν δείτε το site μας :www.spiliotis-insurance.gr ,θα απαντηθεί η ερώτηση σας και θα γίνουν αντιληπτά τα κριτήρια μας ,τουλάχιστον σε αυτούς που γνωρίζουν ,αφού απευθύνεστε και σε ένα κοινό κυρίως που είναι του χώρου.
Γενικότερα πάντως τα κριτήρια για τη πλειοψηφία των επιλογών μας ,έχουν να κάνουν με το σεβασμό στην ιδιότητα του μεσίτη ,την αξιοπιστία της εταιρείας , τη φερεγγυότητα της και την ευκολία συνεργασίας μαζί της.
-Για τις ελληνικές εταιρείες έχετε άποψη;
Θα ήθελα να υπάρχουν και αύριο ,μετά το solvency ΙΙ δηλαδή ,άρα καλό ίσως θα ήταν να εξετάσουν κάποιες από αυτές αν τους συμφέρουν συνέργειες ή συγχωνεύσεις.
-Η επόμενη μέρα της εταιρείας σας ποια είναι; Τι σχεδιάζετε για το μέλλον;
Να υπάρχουμε σε πιο εξελιγμένη και σύγχρονη μορφή και να είμαστε περήφανοι που αναπτυχθήκαμε σε ποιότητα και αποτελούμε ένα παράδειγμα προς μίμηση .
Επίσης ετοιμάζουμε προβολή μας και interactive επικοινωνία με τον κόσμο ,με τρόπο που δεν έχει ακόμη κανείς του χώρου δοκιμάσει .Τη κρατάμε μυστικό για ευνόητους λόγους.
-Στους καταναλωτές τι θα συστήνατε σε σχέση με το ασφαλιστικό προϊόν και την ασφάλιση;
Να μη θεωρούν το ασφαλιστικό προϊόν ,μη αξιόπιστο ,άρα και περιττό έξοδο .Οταν το σύνολο των ασφαλίστρων μας ανέρχεται στο 8% του εισοδήματος μας , τότε αυτό είναι το σωστό έξοδο .Αν έχουν έναν επαγγελματία συνεργάτη (πληροφορίες πολλές μπορούν να πάρουν και από το site μας) ,θα μάθουν πολλά σωστά πράγματα για το οποιοδήποτε ασφαλιστικό προϊόν ,νομίζω καλύτερα θα ήταν να λέγαμε υπηρεσία γιατί αυτό είναι στη πραγματικότητα ,ακόμη και αν δυσαρεστηθούν γιατί μαθαίνοντας αλήθειες ,θα χρειαστεί να αναθεωρήσουν παγιωμένες απόψεις που είχαν ,επειδή δεν είναι όπως θα ήθελαν εκείνοι να είναι .Αν όμως καταλάβουν πώς λειτουργεί η ασφάλιση ,θα την εκτιμήσουν και θα τη σεβαστούν περισσότερο. Βασική προϋπόθεση είναι να μη σκέφτεται κάποιος με το γνωστό ελληνικό τρόπο ,του στυλ ,<εγώ έτσι νομίζω ότι πρέπει να είναι>.
-Πόσοι νομίζετε από αυτούς που έχουν συμβόλαια ζωής, υγείας, θανάτου κλπ σήμερα είναι σωστά καλυμμένοι;
Λυπάμαι για τη σκληρή αλήθεια .Η εμπειρία μου έχει δείξει ότι μόνο το 2% είναι σωστά καλυμμένοι.
-Τι έχετε να προτείνετε στο ΣΕΜΑ ;
Να εξαντλήσει τις δυνατότητες της ιδιότητας του μεσίτη ασφαλίσεων και να αποδεχθεί την αλλαγή των ισορροπιών ,ώστε να προνοήσει για το επαγγελματικό μας μέλλον στις συνθήκες που αξίζουμε και δικαιούμαστε ως επαγγελματίες. Στο χέρι μας είναι!!